Sponsor / Investor

Esport i porteføljen?

Elektronisk sport på konkurrenceplan betegnes i dag som esport. Esport har med lynets hast udviklet sig fra at være en hobby i kælderen til pludselig at fylde store arenaer med millioner af tilskuer fra dagligstuerne. Omsætningen i esport industrien var på globalt plan kr. 3,3 mia i 2016 og forventes at stige til kr. 20. mia i år 2022. Denne udvikling kan fange enhver forretningsminded investors opmærksomhed. Det kan dog være uoverskueligt som investor at skulle sætte sig ind i branchen. Hvor skal man starte, hvilke risici er der forbundet med det, hvilke muligheder har man og hvilke spil giver mening?

Vi vil kunne bidrage med at forstå branchen, samt matche investorer med interessante organisationer, baseret på ønsker, behov og kemi.

Kort om esportens udvikling

Esportens ”early game” går helt tilbage til 1972, hvor 24 studerende deltog i den første esportsturnering, som blev afholdt i spillet Spacewar. Præmien var dengang et års abonnement på et magasin!

Denne udvikling førte herefter til ”mid-game”, som blev indledt i løbet af 00’erne, hvor der skete et markant fremskridt i den teknologiske udvikling. Computeren blev pludselig allemandseje og internettet begyndte at blive både bedre og billigere.

Allerede omkring årtusindskiftet begyndte man at se professionaliseringen i esport, og siden er der kommet flere store events som samler flere tusinde mennesker.

Sponsor inden for esport på globalt plan

Esport er i dag en global industri, hvor der organiseres såvel nationale, som internationale turneringer. Præmiepengene bliver kun større og større, hvilket i høj grad skyldes de loyale og dedikerede følgere og fans inden for esport. Esport følges pludselig hjemme fra sofaen, hvor store events streames over Twitch og har endda fundet vej til flow-TV, hvilket betyder at det når ud til endnu flere seere! Det er interessant, at der i dag er flere brugere og seere af esport på Twitch og Youtube Gaming, end der samlet er brugere på HBO, Netflix og Spotify.

Esport er et marked med et enormt potentiale og industrien er i en rivende udvikling. Vi skal huske på, at et af esportens stærkeste brands, Astralis, blev stiftet i 2016, hvilket i skrivende stund er knap 5 år siden. Alligevel kunne man allerede i 2018 se over 12.000 tilskuer i Royal Arena, hvor blandt andet spillerne fra Astralis kæmpede om knap 1,7 millioner kr.. Allerede året efter var præmiepengene fordoblet til kr. 3,4 millioner i samme turnering.

Præmiepengene varierer dog meget fra spil til spil. I 2019 var spillet Fornite klart det spil med  flest præmiepenge totalt med over kr. 418,6 millioner ($64,4 mio.), mens DOTA 2 fulgte efter med knap kr. 304 millioner ($46,7 mio.). CS:GO, som er mest kendt herhjemme i Danmark, havde præmiepenge for kr. 137 millioner ($21 mio).

Den store forskel i pengepræmierne skyldes særligt infrastrukturen, som de forskellige udbydere har bygget op omkring deres spil, samt hvor mange penge spiludbyderne selv skyder i spillene. Eksempelvis har Epic games smidt kr. 200 millioner til præmiepenge i deres World Cups finaleweekend i spillet Fortnite.

Hvor skal jeg investere?

Det kan være vanskeligt at beslutte sig for en retning eller eventuelt en spiltitel. Her gælder det om at holde sig for øje, at flere esportsorgansationer konkurrerer inden for flere spiltitler. Nogle af de mest populære spiltitler på nuværende tidspunkt (2020) i Danmark er blandt andet:  CS:GO, Fortnite, Fifa, Leage of Legends (LoL), DOTA 2 og Overwatch.

Herhjemme og inden for CS:GO er den mest velkendte organisation Astralis Group, som er børsnoteret på First North. Selskabet er kendt for deres meget succesfulde CS:GO hold, som opererer som nogle af de bedste i verden og dermed er et esportshold i international topklasse med globale brand og stærkt engagerede mediekanaler.

FIFA vs CS:GO

I Danmark er store sportsklubber som Lyngby, AAB, AGF, FCK og Brøndby gået hastigt ind i esport. Det gælder såvel inden for FIFA, hvor de spiller eSuperliga. Men samtidig er flere af dem gået ind i CS:GO, Fortnite og andre esports-titler. Vi samarbejder blandt andet tæt med Lyngby Boldklub og oplever dermed hvor langt de går for at opbygge en sund esportsafdeling, som leverer gode resultater.

Derudover samarbejder vi tæt med Copenhagen Flames, som på få år har udviklet sig til at blive et af de mest velrenommerede esportorganisationer i Danmark. Flames har formået at bygge flere fantastiske CS:GO hold op, som herefter er blevet købt af større internationale organisationer. Adskillige af “Copenhagen Flames” tidligere spillere repræsenterer top-30 hold i verden og optræder dermed på de største esportscener. Derudover er Flames aktive inden for spillet Fortnite, hvor de leverer både solide præstationer og undervisning.

Indtægterne inden for esport stammer primært fra sponsorer. Det er naturligvis et klart tegn, når store brands som Adidas, Nike, Red Bull, Coca-Cola mv., investerer i esportsorganisationer og esportsrelaterede virksomheder. På verdensplan er der flere store selskaber, der springer med på vognen. Mange satser på esport og eftersom vi er så gode til esport i Danmark, vil store internationale selskaber naturligt rette blikket mod Danmark.  Med andre ord er potentialet enormt!

Foruden investering i esportsorganisationer, vil det samtidig være muligt at udvide porteføljen med esportsrelaterede virksomheder. Det kan fx være gamingudstyr, undervisning og bettingsider.

Lad esportsadvokaten rådgive dig!

Vi kan klæde dig på til at finde potentielle investeringsemner og dermed få investeret på bedst mulige grundlag. Da vi repræsenterer aktører på alle sider af bordet, vil vi samtidig kunne benytte vores viden og indblik i branchen til at kunne rådgive om esportsindustrien. Herunder kan vi forklare om esportens økosystem. Det går utrolig hurtigt inden for esport, så tøv endelig ikke med at tage fat i os, så vi kan bidrage med at sikre det helt rette emne, på det helt rigtige tidspunkt. Vi er en del af Advokatgruppen.